Træning

SNIK atletik tilbyder træning til alle interesserede løbere. Måske er du begynder og har aldrig løbet før. Eller du allerede er godt i gang, men mangler nogle at træne sammen med?

Karl-Åge Søltoft er ansat som cheftræner, indpisker og inspirator. Han er tidligere eliteløber og landstræner for langdistanceløbere.

Dernæst er de i alt 22 trænere uddannet, så de udover at forestå den daglige træning kan rådgive om intervaltræning, restitution, kost, skader, beklædning, udstyr, førstehjælp m. m. Således er de godt rustet til at tage imod de mange løbere, der møder op til den ugentlige træning.

Er du endnu ikke medlem, så mød trygt op i god tid på en træningsdag – og meld dig til en af trænerne. De vil guide dig til det rigtige hold.

Træningstyper

Marathontræning

Beskrivelse af maratontræningen i SNIK Atletik

Træningen finder sted i Dyrehaven, og på de lange træningsture kommer man også på enkelte stier nord for Dyrehaven. Den pragtfulde natur i Dyrehaven med Eremitageslottet, de store flokke af dådyr og udsigten ud over Øresund giver en fantastisk løbeoplevelse – hele året rundt.

Der er valgt to træningsperioder om året (vinter-træning: 1. december – 15. maj, og sommer-træning: 1. juli – 15. oktober). Disse perioder er med henblik på deltagelse i Copenhagen Marathon ultimo maj og de mange udenlandske marathonløb hen over efteråret.

I træningen indgår erfarne maratonløbere med marathontider på under 3.00 timer og helt over til motionsløbere, der drømmer om at gennemføre deres første marathonløb. I SNIK Atletik er det en stor fornøjelse at se alle disse løbere, i hver deres træningstempo, udvikle sig inden for marathonløb.

Træningsturene varierer fra 16 km – 30 km i begge ovennævnte træningsperioder, og på de lange træningsture er der lagt væskedepoter ud. Det kuperede terræn i Dyrehaven giver en ekstra styrke til marathonløberne, idet mange marathonløb kun afholdes på flade ruter og med asfalt som underlag.

Ved hver start af en træningstur opdeles løberne i grupper, hvor den hurtigste gruppe løber 4.10 min. pr. km, den næsthurtigste gruppe løber 4.45 min. pr. km, dernæst grupper med et tempo på 15 sek. langsommere pr. km helt op til løbegruppen på 6.00 min. pr. km.

I hver løbegruppe indgår en fartholder med GPS-ur, og fartholderen holder øje med tempoet og kan samtidig som en service oplyse, hvor langt der måtte være løbet. Der er for tiden 16 fartholdere, der står klar til at føre løberne rundt på de planlagte træningsture.

SNIK Atletik´s maratontræner deltager naturligvis i den ugentlige træningstur (= hver lørdag formiddag), og skulle du som løber have et spørgsmål om maratontræning, kost eller løbesko,  kan du nemt få svar på dine spørgsmål.

Ved at klikke her ser du SNIK´s maratontræningsoversigt for 1. halvår 2016

Vel mødt. Læs artiklen med gode Tips i forhold til Marathontræning her

Med sportslig hilsen
Preben Danborg
Maratontræner

“Maratonløb kræver koncentration på selve løbsdagen, men maratonløbet vindes via træningen i månederne op til løbet.”

Begyndertræning

Ønsker du at komme i gang med at løbe?

Måske for at tabe dig, eller bare for at komme i bedre form? Eller måske har du ambitioner om at gennemføre et motionsløb sammen med familien eller vennerne?

I SNIK atletik vil vi gerne hjælpe dig med at komme rigtigt i gang. Derfor tilbyder vi fra og med tirsdag, den 3. april 2018 et struktureret opstartsforløb for nybegyndere, der ønsker at komme godt i gang med løbetræning. Træningen er planlagt som et forløb, der på 12 uger kan bringe dig fra absolut nybegynder til et niveau, hvor du kan løbe 5 km.

Hvor & hvornår?

  • Tirsdage, kl. 17.30-18.30, Rundforbi Stadion (mødested: klublokalet)
  • Torsdage, kl 17.30-18.30, Rundforbi Stadion (mødested: klublokalet)

Tøj & Udstyr

Løbetræning er dejligt nemt mht udstyr, for det kræver ikke særligt meget. Du skal bruge et par løbesko, samt noget tøj der tillader bevægelse. Der er omklædningsmuligheder på Rundforbi Stadion.

Hvem kan deltage i begyndertræning?

Det kan alle, der har lyst til at begynde på at løbe. Uanset nuværende konditionsniveau, vægt, form og figur. Opstår der spredning i holdets niveau, tilpasser vi træningen, så alle får noget ud af det, og ingen bliver presset til mere end de er klar til.

Mere information?

Du er velkommen til at sende en e-mail til traenerudvalg@snikatletik.dk for nærmere information.

Styrketræning og genoptræning

Hver tirsdag og torsdag er det muligt for dig som SNIK medlem at deltage i gymnastik/styrketræning i Idrætslokalet i Rundforbihallen. Træningen er for alle SNIK-medlemmer, og der trænes kl. 18.45 til 19.30.

Tanken med denne træning er, at du får øget styrken i din krop, så du kan løbe hurtigere eller længere. Men det kan også være med til at forebygge skader eller optimere genoptræningsforløbet efter en skade.

Skulle man være ude og løbe og først være hjemme efter kl 18.45, kan man sagtens være med. Du hopper bare ind i træningen, der hvor de er kommet til.

Tirsdag er det Simone Krog Christensen og torsdag er det Kicki Johansen som står for træningen.

Vores cheftræner opfordrer meget, at alle vil deltage i styrketræningen. Styrketræning har en positiv effekt på løbetider, og en metode til at komme nogen af de små skavanker til livs.

Hvis du vil træne under/efter en skadespause er det muligt at låne en balancepude eller en aqua-joggingvest, Klik her for info

Her kan du downloade cheftrænerens core-styrketræningsprogram, hvis du vil træne derhjemme.

Styrketræningen er til gavn for alle, ny som gammel løber.

Coretræning på egen hånd

Her kan du downloade en række øvelser, som vil hjælpe dig med at lave styrketræning på egen hånd.

Mandag og onsdagstræning

onsdagFra Fortunen hver mandag og i Dyrehaven om onsdagen.

Der er onsdagstræning fra Dyrehaven fra april. Hele vinteren fortsætter mandagstræningen  uændret. Begge dage møder man kl. 17.30, og løber ca. 5 kvarter.

Der løbes fra Fortunen. Mandag løber vi lange ture på 14-18 km.
Onsdag laver vi mere farttleg, tempo- og intervaltræning, etc. Alle, der ikke er helt nybegyndere kan deltage.

Kom derfor frit frem og glæd os med dit fremmøde.

Trænerhilsen fra
Vibeke, Leif og Frank

Søndagstræning

soendagstraening

Hver søndag kl 10 fra Rundforbi. Undtagen de søndage, hvor der er løb i klubmesterskabet, eller vi har vores egne løb. Der er udarbejdet rutebeskrivelser for de 6 ruter, som vi har i søndagstræningen. Kort over ruterne er gemt på www.loeberute.dk under byen Rundforbi og med navn: Søndagsrute A, Søndagsrute B, etc. Download rutebeskrivelse

Det giver mulighed for at alle kan finde rundt! Rutebeskrivelse og kort findes her via dette link.

Vi mangler af og til fartholdere. Kontakt Leif Vincentsen, e-mail: leif@vincentsen.dk – hvis du er interesseret.

Børn og unge

Vores ungdomsløbehold træner hver tirsdag og torsdag kl. 17.30-18.30 fra Rundforbi Stadion. Fra 13 år og opefter. Er du interesseret så send en mail til traenerudvalg@snikatletik.dk.

Bemærk at vi pt. i SNIK Atletik kun kan tilbyde løbetræning

Tirsdag og torsdagstræning

Hver tirsdag og torsdag er der træning fra Rundforbi kl 17.30-18.30.

I sommerhalvåret løber vi primært i skoven og i vinterhalvåret (hvor det er mørkt) løber vi på oplyste cykelstier, mv.

Der er 5 hold man kan vælge imellem afhængigt af ens dagsform. Vi inddeler i løbehastighederne: 5:00, 5:30, 6:00, 6:30 og 6:45. Vores træner kan vejlede i hvilket hold, der passer dig bedst.

^